Hæklede hårbøjler

Så er der en ny hæklet hårbøjle.

Jeg har brugt en 7mm plastikbøjle.
Opskriften på hårbøjlen er SUPER NEM. Det er derfor et rigtig godt begynderprojekt.

lm = luftmaster
fm = kædemasker
Hæklet på pind 2½ med bomuldsgarn i to farver.

1: Start med ni lm (sidste lm er højden på fm).
2: Vend og lav en fm i hver lm = otte fm.
3: Skift farve. Lav en lm.
4: Vend og lav otte fastmasker.
5: Vend og lav otte fastmasker tilbage.
6: Træk første farve op og gentag punkt 4 og 5.
Fortsættes til man har hæklet ca. 40 cm. Den ene farven fæstnes mens man med den anden farve hækler en fm kant langs kanterne så det bliver til et langt rør.


Sløjfen laves med næsten samme fremgangsmåde.
Man slår 13 lm op (den sidste er højden på fm).
Der vendes og laves en fm i hver lm. Husk at slutte hver side med en lm inden der hækles tilbage.
Her skiftes der ikke farve.
Der skal hækles ca. 22 cm.

 Herefter hækles enderne sammen med fm.
I den ene side hækles der fem fm til et bånd på ca. 4-5 cm. Dette bliver til midten af sløjfen.

Sløjfen syes sammen.
plastikhårbøjlen skubbes ind i det hæklede "etui" og syes sammen i enderne.
Sløjfen syes fast på hårbøjlen.


Andre hæklede hårbøjler

Her er der lidt hæklede hårbøjler som jeg tidligere har lavet.
Denne er med tre farver, men ellers er den lavet på samme måde.

Den lyserøde var den første jeg lavede. Den er hæklet på langs, hvilket ikke kan anbefales. Hellere små korte "baner" da det er nemmere at styre længden på denne måde. Desuden er det også svært at gemme de "huller" man kan komme til at lave i lm.
Denne sidste hårbøjle er lavet med korssting og en hæklet blomst på nål nr. 1,25.

Kommentarer

  1. det er jo helt farligt med alle de dyi's ;) hvornår skal jeg dog finde tiden til at prøve alle dine gode ideer af? :D

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.