Opskrift til hæklet barnevognskæde

Så er der kommet en ny barnevognskæde.
Jeg har hæklet små og store bolde som er sat fast på en lang kæde.
Du kan også se mine andre barnevognskæder HER og HER

Sådan laves barnevognskæden

Du skal bruge:
Garn i ønskede farver
2 seleklemmer
Fiberfyld
hæklenål str 2½-3, saks og nål til at hæfte med.


lm = luftmaske
km = kædemaske
fm = fastmaske
m = maske/masker

Selve kæden har lavet ved at slå 5 lm op og vende med en lm.
Derefter har jeg hæklet 5 fm tilbage med samme farve.
Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve. Fortsæt på denne måde til kæden er ca. 50 cm. lang.
Så har man ca to cm. i hver ende til at sy seleklemmerne i med.

OPDATERING (april 2013): Få hjælp til at lave en pæn kant på kæden i indlægget HER.

Boldene er lavet sådan her.
1. række: 3 lm. Samles til en ring med en km. 
2. række: 6 fm i hullet som ringen danner.
3. række: *2 fm i hver m* rækken ud = 12 m.
4. række: *2 fm i første m, 1 fm i næste m* rækken ud = 18 m.

På de små bolde har jeg derefter lavet 18 fm rundt på ca 4 til 5 omgange. Fortsæt ved punkt 7.

5. række: *2 fm i første m, 1 fm, 1 fm* rækken ud = 24 m. 
6. række: *2 fm i første m, 1 fm, 1 fm* rækken ud = 30 m.

På de store bolde har jeg lavet 30 fm rundt i ca 5-7 omgange. Derefter påbegyndes indtagningerne.

Punkt 7: *2 fm sammen, 1 fm, 1 fm* rækken ud. Fyld boldene ud med fiberfyldet nu eller efter næste punkt.
Punkt 8:  *2 fm sammen, 1 fm* rækken ud (kan evt gentages endnu en gang.)
Punkt 9: *2 fm sammen* rækken ud. Dette gentages til hullet er helt lukket.

Punkt 10: Derefter har jeg lavet lm i ønsket længde op til selve kæden.  
  
Husk endelig at sy bolde og seleklemmer RIGTIG GODT FAST. Og for en sikkerheds skyld bør man aldrig lade barnevognskæden hænge på barnevognen hvis barnet i barnevognen er uden opsyn.

God fornøjelse 


Kommentarer

  1. Jeg har nu fundet ud af at de billigste seleklemmer ikke helt holder distancen på en kraftig kant (som kalechen på en barnevogn). Der må derfor bruges de lidt mere robuste (og dyrere) seleklemmer til barnevognskæderne.

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.