søndag den 13. oktober 2013

Hæklede ballarina sutsko (DIY)

Så er det sket igen! Ja at der altså er gået alt for længe siden sidste indlæg. Og det er ikke sket med min gode vilje, men jeg har bare ikke haft tid og overskud til at blogge.

Men nu er jeg her igen!

Denne gang på grund af en opfordring via Instagram. Jeg har viste nemlig et billede af et par hæklede sutsko som jeg lavede til min søster. Opskriften har jeg selv lavet (med inspiration fra et billede på etsy).

Og nu kan jeg så dele opskriften med jer.
Du skal bruge:

Hæklenål nr. 5
Garn som passer til nål nr. 6-8 (For at hæklingen bliver helt tæt og tyk). Jeg har brugt 100% uld.
Stoppenål
Formgummi og pensel

Hver omgang startes med 2 lm (som udgør en stgm) og sluttes med en km i første m.

For forklaring på forkortelser, se min hækleordbog.

1: Start med at lav en magisk ring og lav 10 stgm i ringen. Stram til så hullet bliver lukket helt.
2: Hækl 2 stgm i hver m (20 m på omgang)
3: Hækl *1 stgm, 2 stgm* i hver m (30 m på omgang)
4-7: Hækl 1 stgm i hver m (30 m på omgang)
8-10: Hvis du ønsker farveskift skal det gøres her. Derefter 1 stgm i hver m (30 m på omgang)
Bryd garnet og sæt nålen i 11. m til højre for samlingen (således at samlingen af hver omgang kommer til at ligge midt under forden).
11: Hækl 22 stgm (så 8 m er frie på oversiden af sutskoen)
12: Vend med 2 lm og hækl tilbage med stgm.
Fortsæt med række 11-12 indtil sutskoen er lang nok til din fod (jeg gentog 11 gange).
13: Vend vrangen af sutskoen ud og fold enden. Hækl de to sider (hælen) sammen med km.
Bryd garnet og hæft alle ender på vrangen.

Hækl en mere magen til.

Pensel 3-4 lag formgummi under sålen. Lad det tørre mellem hvert lag.

Og så er sutskoene klar til brug.

Har du nogen spørgsmål til opskriften er du velkommen til at sende mig en besked.
Og send meget gerne billeder (eller link til blog) af dine hæklede sutsko.

Fortsæt god søndag
// Louise

 Follow Design by Dalkær

17 kommentarer:

  1. Super sutsko! - dem skal jeg prøve at lave.
    Hvormeget større skal man mon hækle dem, hvis de skal filtes en tur i vaskemaskinen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skal de nok laves 1/2 gang større.. Evt er det nemmere at styrre hvis du valker i hånden

      Slet
  2. Dem er jeg nød til at lave. De er så fine. Rigtig hygge-agtige.
    Kh Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Signe. God fornøjelse med det..

      Slet
  3. De ser rigtig fine ud Louise :)
    og et rigtig godt alternativ til min egne strikkede :)
    kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne. Jeg plejer også at strikke sutsko, men nu skulle jeg prøve noget nyt. Og det gik lynstærkt at hækle dem..

      Slet
  4. Super flotte. Dem vil jeg også lave, men hvor køber du formgummi????

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Jeg køber det enten i Panduro eller Stof 2000. Men det kan nok købes mange andre steder også.

      Slet
  5. Fede sutsko! Elsker når de er hjemmegjorde :-)

    SvarSlet
  6. Hvor er de bare søde :) Super god hjemmelavet gave.

    SvarSlet
  7. Tusinde tak Kreafreak og Eva-Maria. De faldt heldigvis også i hendes smag.

    SvarSlet
  8. Hej Louise. mine børnebørn i Australien har spurgt om jeg ikke kan hækle et par hjemme futter, det vil jeg gerne bruge din fine opskrift på, men det er første gang jeg begiver mig ud i hæklekunstens verden, så jeg ved ikke hvad en magisk ring er. kan jeg få hjælp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annamarie. Det er en lidt smartere måde end den traditionelle 3 lm til en kæde. Med magisk ring kan man lukke hullet helt til. Se her:
      http://www.garnstudio.com/lang/dk/video.php?id=98

      Slet
  9. Hvilken størrelse er denne model?

    SvarSlet
  10. Hvilken størrelse passer denne opskrift ca til?

    SvarSlet
  11. Hvilken størrelse er denne model?

    SvarSlet
  12. De er vildt fine! Hvilken størrelse passer opskriften til? Hvilke ændringer ville du lave, hvis du skulle ændre størrelsen op/ned? Mvh Line