Hæklet luftballon (med opskrift)

Efter flere opfordringer på Instagram, har jeg nu fået skrevet opskriften ned på den lille hæklede luftballon.

Du skal bruge:
Hæklenål str. 3
Bomuldsgarn i forskellige farver
Fiberfyld fx bamsevat
Nål til at sy sammen med

Jeg har ikke skrevet hvornår jeg har lavet farveskift, men kun hvor mange indtagninger, udtagninger og rækker jeg har hæklet. Derved kan i lave jeres egne udgaver af ballonen.

Hver omgang startes med en lm og sluttes med en km i den første lm.

Bunden af ballonen:
1: MR med 6 fm
2: 2 fm hver m (12)
3: 1 fm, 2 fm i hver m (18)
Bryd garnet

Toppen af ballonen (hækles fra toppen og ned indtil bunden til sidst hækles fast): 
1: MR med 6 fm
2: 2 fm i hver m (=12)
3: * 1 fm, 2 fm i en m* gentag fra * til * omgangen rundt  (=18)
4: * 2 fm, 2 fm i en m* gentag fra * til * omgangen rundt  (=24)
5: * 3 fm, 2 fm i en m* gentag fra * til * omgangen rundt  (=30)
6: * 4 fm, 2 fm i en m* gentag fra * til * omgangen rundt  (=36)
7: * 5 fm, 2 fm i en m* gentag fra * til * omgangen rundt  (=42)
8: * 6 fm, 2 fm i en m* gentag fra * til * omgangen rundt  (=48)
9-14: En fm i hver m (48)
15: *indtagning, 7 fm* gentag fra * til * omgangen rundt (=42)
16-17: En fm i hver m (42)
18: *indtagning, 6 fm* gentag fra * til * omgangen rundt *(=36)
19-20: En fm i hver m (36)
21: 30 *indtagning, 5 fm* gentag fra * til * omgangen rundt (=30)
22-23: En fm i hver m (30)
24: *indtagning, 4 fm* gentag fra * til * omgangen rundt (=24)
25-26: En fm i hver m (24)
27: *indtagning, 3 fm* gentag fra * til * omgangen rundt (=18)
28-30: En fm i hver m (18)

Hækl nu bunden fast med fm (igennem både siden og bunden samtidig)
Bryd garnet og hæft ender.

Kurven under ballonen:
1: MR med. 6 m
2: To i hver m (=12)
3: Hækl en fm i bagerste led (12)
4-5: fm i hver m (12)
Bryd garnet

Sy kurven fast under ballonen.

Hækl en snor af ca 40-60 lm og sy fast i toppen af ballonen.

Luftballonen er lavet så den passer i størrelsen til et lille fly som du kan finde opskriften på hos Filihunkat HER og en helikopter som der snart kommer en opskrift på (her på bloggen).



Bruger du opskriften på luftballonen må du meget gerne lave et lovelink tilbage hertil.
På Instagram brug da hashtag #designbydalkaer og #luftballonfradesignbydalkaer

Tusinde tak

God hæklelyst
// Louise
  Follow Design by Dalkær

Kommentarer

  1. Den er så skøn - Når mine nuværende strikke- og hækleprojekter er afsluttede så må jeg kasste mig ud i et projekt med dine luftballoner

    SvarSlet
    Svar
    1. Kender det godt. Jeg har også en hæklet vest fra dig på min "to-do" liste..

      Slet
  2. Det er fedt, at du smider om dig med opskrifter herinde igen! <3
    Jeg glææææder mig til den helikopter opskrift. :)
    Rigtig god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød Astrid. Det er dejligt der bliver sat pris på det.. TAK

      Slet
  3. Hej. Hvornår kommer din opskrift på den lille helikopter. Jeg vil gerne sætte den sammen med din luftballon som jeg har lavet. Det lille fly kan jeg ikke finde opskrift på, jeg har været inde på hendes blok. 😊🍼

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.